Починаючи з 2025 року, правила сплати військового збору (ВЗ) в Україні зазнали суттєвих змін: зросла ставка, розширився перелік платників, відбулися зміни в базі оподаткування. Тепер до числа платників залучено також ФОПів на спрощеній системі оподаткування. Уже до 22 травня вони зобов’язані оплатити ВЗ за результатами підприємницької діяльності І кварталу 2025 року. Тож розберемось з тим, хто, коли та в якому обсязі має сплачувати військовий збір. А також, до чого можуть призвести нововведення для бізнесів.


Нові правила військового збору: хто й скільки буде платити та на що це впливатиме

Як змінились правила сплати військового збору

    Згідно з Законами України № 4015-IX від 10.10.2024 («Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану») та № 4113-IX від 04.12.2024 («Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні») платниками ВЗ тепер є фізичні та юридичні особи, а також ФОПи:

  • Роботодавці (податкові агенти) мають сплачувати 5% військового збору (+18% ПДФО) одночасно з перерахуванням коштів на рахунок фізичних осіб. Якщо дохід нараховано, але не виплачено, збір сплачують протягом 30 календарних днів після нарахування.
  • ФОПи І, ІІ та IV групи сплачують 10% від мінімальної зарплати щомісяця до 20 числа, можна сплати за весь рік наперед. ФОПи ІІІ групи – 1% від отриманого доходу, сплата протягом десяти календарних днів після подання податкової декларації за квартал (перша сплата у 2025 році має бути до 20 травня).
  • Фізичні особи, які самостійно декларують доходи мають сплатити 1,5% від задекларованого доходу за 2024 рік та 5% від доходів, отриманих з 01.12.2024. Ідеться про доходи від операцій з майном (оренда, обмін, продаж), а також вартість успадкованого чи отриманого в дарунок майна. Подання податкової звітності, фінансових звітів і сплата ВЗ відбувається у строки, встановлені для ПДФО (до 1 серпня року, наступного за звітним).

   Від оподаткування звільняються:

  • Військовослужбовці, працівники правоохоронних органів та силових структур під час участі в бойових діях.
  • ФОП та ТОВ, чиї податкові адреси знаходяться на території ведення бойових дій або тимчасово окупованих територіях.
  • Самозайняті особи, призвані на військову службу під час мобілізації.

   Також не оподатковуються:

  • декретні виплати;
  • житлові субсидії;
  • аліменти;
  • виплати на відрядження;
  • подарунки, вартість яких не перевищує 25% мінімальної зарплати, або дарувальником виступає близький родич. 

Як сплатити військовий збір

    Для фізичних осіб усе просто: податок утримується роботодавцем автоматично при виплаті заробітної плати або інших доходів. Але якщо було нараховано дохід, що не підпадає під обов’язкове утримання (наприклад, від продажу майна), необхідно самостійно подати податкову декларацію та сплатити збір.

Нові правила військового збору: хто й скільки буде платити та на що це впливатиме

 

Звітність ФОП і звітність ТОВ, як і правила сплати, зазнали деяких змін. ФОПи та самозайняті особи мають розрахувати суму ВЗ від задекларованого доходу та подати декларацію про військовий збір. А потім – сплатити до бюджету за допомогою кабінету платника податків, через банківські установи або онлайн-сервіси.

 

 

   Якщо із повноцінним заповненням  декларації виникають труднощі, краще звернутись з консультацією до спеціалістів із бухгалтерських послуг.

   Для зручності зарахування коштів Державна податкова служба створила окремі рахунки. На офіційному порталі ДПС можна знайти реквізити для кожного регіону.

Які наслідки нових правил

 Найперший і найвагоміший наслідок – збільшення фонду для підвищення обороноздатності держави. Наразі податок є важливим джерелом фінансування української армії. Його запровадили ще в 2014 році в розмірі 1,5%, зараз збільшили, але по завершенню воєнного стану (з 1 січня наступного року після року завершення) ВЗ скасують.

   Другий наслідок – необхідність для бізнесів використовувати податкові консультації у звʼязку з новими ставками, а також перерозподіляти бюджет. Оновлений формат підготовки податкової звітності. Наприклад, для збереження фінансової стабільності за нових умов можна:

  • Переглянути витрати на оплату праці. Можливо, оптимізувати кількість співробітників або перевести частину з них на проєктну роботу, залучити аутсорсинг бухгалтерії або використовувати юридичний супровід бухгалтерії зовнішніми спеціалістами.
  • Оптимізувати бізнес-процеси. Зниження адміністративних витрат можуть частково компенсувати зростання податків.
  • Розглянути податкове планування. Декому буде доцільним перейти на іншу систему оподаткування або скористатися податковими пільгами. Правильні механізми для цього можна дізнатись під час податкової консультації зі спеціалістами CeDePe.

  Відшукати оптимальні шляхи налагодження фінансового балансу за нових умов допоможуть фахівці з бухгалтерського обліку. Кваліфіковані бухгалтери проведуть детальний аудит фінансових звітів компанії, щоб визначити, де є можливості для оптимізації податкової звітності, нададуть бухгалтерський супровід для налагодження системи виплат за оновленими умовами. А також допоможуть розрахувати нові податкові навантаження, спрогнозують їхній вплив на бюджет компанії та розроблять стратегії зниження податкового тиску.